Limite

Importanța limitelor


Arta de a fi părinte presupune o împletire între a oferi dragoste, încurajare, susținere și a disciplina, corecta, ghida. Copiii și adolescenții își doresc în mod inconștient ca părinții lor să fie fermi și să le pună limite clare, pentru că văd în aceasta o expresie a dragostei și a faptului că părinților le pasă de ei. Limitele sănătoase ajută atât copiii cât și părinții deoarece:

    • În familiile unde există un echilibru între atașament și limite consistente, copiii au relații mai bune cu părinții lor, cu cei din jur și au rezultate școlare mai bune
    • Copiii învață să facă față refuzului, să tolereze sentimentele de frustrare și să înțeleagă mai bine nevoile celorlalți
    • Părinții pot aplica consecințele fără să se înfurie când limitele și sancțiunile încălcării lor au fost clare și prestabilite

Copiii și adolescenții au cu atât mai mult nevoie de limite deoarece zona din creier (cortexul prefrontal) responsabilă cu controlul de sine și autolimitarea se maturizează între 20-25 de ani. În plus, zonele din creier responsabile cu plăcerea sunt mai sensibile decât la adulți și de aceea copiii sunt mult mai vulnerabili la a deveni dependenți de ceea ce le place.
Așadar, limitele au rolul de a-i proteja și a-i ajuta pe copii și adolescenți să se dezvolte sănătos. Atunci când părinții decid să limiteze folosirea tehnologiei digitale de către copiii lor, ei pot ține cont de criteriile: timp, loc și conținut.

Limite legate de TIMP


Academia Americană de Pediatrie face următoarele recomandări raportate la vârsta copilului

 

Vârsta

Timp

Activitate

Pana la 2 ani 0 0 (excepție convorbiri video cu familia)
2 - 6 ani ≤1 oră pe zi Părinte + copil
Programe / aplicații de foarte bună calitate
Cărțile nu se înlocuiesc cu tableta
6 - 9 ani ≤ 2 ore pe zi Părinte + copil
Programe/aplicații educaționale de foarte bună calitate
Test
9 - 12 ani ≤ 2 ore pe zi
Părinții stabilesc limitele de timp, loc, conținut
Programe alese de părinți
Monitorizare
Filtre
12 - 18 ani Cât mai puțin posibil
Părinții stabilesc limitele de timp, loc, conținut
Programe negociate cu copilul
Monitorizare
Filtre

Evitați să expuneți copilul sub 2 ani la ecrane. De asemenea dumnevoastră, ca părinte, evitați  să le folosiți în timp ce vă ocupați de copil (de exemplu, când mama alăptează contactul vizual cu copilul contribuie la dezvoltarea lui normală însă dacă ea se uită la telefon/TV șamd, copilul se simte neglijat și poate dezvolta ulterior probleme de comportament).

2 – 6 ani – alegeți programe sau aplicații de bună calitate, care să contribuie la dezvoltarea  copilului (de exemplu, aplicații cu ajutorul cărora copilul să învețe mai ușor o limbă străină). Expuneți doar ocazional copilul la media digitală și atunci timpul să nu depășescă 60 de minute. În acest timp stați împreună cu copilul și fiți implicat activ alături de el, fără să îl lăsați să folosească media digitală de unul singur. Nu înlocuiți cărțile cu tableta.

6 –9 ani – alegeți programe sau jocuri de foarte bună calitate și implicați-vă alături de copil în ceea ce vizionează sau se joacă. Este recomandat să nu lăsați copilul mai mult de 2 ore pe zi în fața device-urilor și să faceți și alte activități offline împreună cu copilul – să citiți cu el, să vă jucați, să povestiți, să învățați și altele.

9-12 ani, în continuare limitați timpul în care copilul are voie să folosească tehnologia digitală și supravegheați constant conținuturile accesate astfel încât să vă asigurați că programele/jocurile/ filmele accesate au rol educativ și nu afectează în vreun fel copilul – de exemplu, jocurile agresive să îi determine un mod agresiv de a gândi și a se comporta.

12-18 ani, decideți care sunt limitele de timp și conținut implicând în același timp copilul în setarea acestor limite astfel încât el să devină un consumator responsabil și echilibrat de tehnologie digitală – de exemplu, discutați cât timp are nevoie să își facă temele în timpul săptămânii și cât crede că este rezonabil să folosească internetul în scop recreativ. Ajungeți împreună la un consens și copilul să știe clar cât timp are voie, intervalul de timp și ce se va întâmpla dacă nu respectă limitele stabilite.

Limite legate de LOC


Stabiliți reguli și rutine de care țin de locurile fără tehnologie digitală (tech free places). Studiile încurajează să se evite folosirea TD (telefoane/ să vă uitați la TV/ pe alte gaget-uri) în locuri precum:

    • La masă. În timp ce mâncați împreună – pentru a vă putea conecta unii cu ceilalți și a putea fi atenți la cât și ce mâncați.
    • În dormitorul copilului. Studiile de specialitate recomandă folosirea gaget-uri de către copii în zone cu trafic mediu – de exemplu, calculatorul să fie pus în sufragerie, astfel încât părinții să poată monitoriza ce fac copiii și să nu existe riscul ca ei să se joace până târziu sau să acceseze conținut neadecvat.
    • Cu o oră înainte de culcare. Lumina albastră a telefonului transmite mesaje creierului că este încă zi și de aceea atât copiii cât și adulții pot avea dificultăți de a adormi și, în timp, alte tulburări de somn precum insomnii.
    • În timp ce copilul își face temele. Evitați să lăsați copilul să își facă temele cu telefonul/laptopul/televizorul lângă el deoarece va fi foarte tentat să le folosească. Acest lucru este contraproductiv: îi scade concentrarea, se va întrerupe frecvent și îi va lua mai mult timp să finalizeze ce are de făcut.
    • La școală. Rezultatele școlare sunt afectate dacă tinerii folosesc telefoanele în timpul orelor, de aceea este recomandabil să susțineți protocoalele școlare care vizează depozitarea telefoanelor într-un loc prestabilit (pe catedră, într-o cutie) în timpul orelor.

Stabiliți, de asemenea, locul în care copilul își va lăsa telefonul la încărcat peste noapte și locul în care părinții și copiii își lasă telefoanele în timp ce mănâncă.

Limite legate de CONȚINUTUL accesat


Internetul oferă o varietate foarte mare de programe, aplicații și jocuri educative. În același timp, copiii noștri pot accesa accidental sau intenționat materiale cu conținut violent sau sexual explicit sau pot deveni victime ale hărțuirii online (cyberbulling). Acestea pot avea un impact psihologic major asupra dezvoltării copiilor.

Protejați-vă copilul prin:

  • Instalarea de filtre pe calculator și ruter
  • Monitorizarea activității lor în mediul online
  • Impunerea folosirii device-urilor în spații comune – living, bucătărie

Cum se stabilește o regulă nouă


Atunci când stabiliți o regulă nouă, implicați și copilul în setarea limitelor și a consecințelor. Astfel, cresc șansele ca el să accepte regula și să o respecte. În același timp, e important să discutați cu copilul despre următoarele aspecte:

  • Părerea copilului. Ce crede el despre acel subiect – de exemplu, despre timpul petrecut jucându-se pe calculator. Dacă a observat anumite probleme și cum crede că îi pot fi afectate creierul sau rezultatele școlare. Dacă are colegi care au probleme din acest motiv și ce ar face el ca părinte.
  • Limita propriu-zisă. Discutați cu copilul cât timp crede că ar fi potrivit să folosească digitalul în scop recreativ în timpul săptămânii și motivele. Apoi explicați-i punctul dumneavoastră de vedere și motivele care îl susțin. Ajungeți la un consens – de exemplu, „Ai voie să te joci 2 ore/zi în timpul săptămânii și 3 ore/zi în weekend pentru că… și explicați motivele.”
  • Care sunt motivele pentru care stabiliți acea limită – „Dacă petreci mai mult timp jucându-te pe calculator, nu vei avea suficient de mult timp să îți faci temele, creierul tău va fi prea activat și poți avea probleme de concentrare, probleme cu somnul și rezultate slabe la școală.”
  • Sancțiunile. Ce se va întâmpla dacă nu respectă limita – „Dacă într-o zi treci peste cele 2, respectiv 3 ore permise, următoarele 2 zile ți se va reduce timpul la o jumătate de oră.”
  • Permiteți copilului să își exprime gândurile și sentimentele cu privire la regula discutată și apoi stabiliți de când „intră în vigoare” implementarea noii reguli.

Mai ales la început, când apare o schimbare în rutina familiei, este normal să vă așteptați la rezistență, supărare, negociere sau șantaj emoțional din partea copilului. Cheia este să aveți răbdare și să aplicați regulile cu fermitate și dragoste.

Tichete pentru timp digital


Tichete pentru timp digital este un instrument care vă poate fi de folos atât în a aplica reguli cât și în a responsabiliza copilul cu privire la folosirea tehnologiei digitale.
Acesta este un model pe care îl puteți adapta cu ușurință în funcție de nevoile și vârsta copilului dumneavoastră.

Instrucțiuni tichete pentru timp digital

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!