Ce putem face pentru copiii digitali?

În această eră a tehnologiei digitale, părinții și cadrele didactice sunt provocate să ducă o luptă împotriva unui domeniu care este într-o continuă dezvoltare. O luptă care poate fi copleșitoare și nesfârșită. De aceea, problema tehnologiei digitale și a internetului trebuie retezată de la rădăcini și trebuie făcută cu răbdare, diligență și încredere.

Ce putem face pentru a preveni dependența de internet la noi înșine?


Atât copiii cât și noi, adulții, putem cădea ușor pradă mirajelor din lumea virtuală. De multe ori ni se poate întâmpla să ne propunem să petrecem „doar 5 minute” verificând Facebook-ul sau căutând o rețetă nouă, pentru ca mai apoi să constatăm cu surprindere că au trecut deja 20 de minute.

Iată 3 idei care ne pot ajuta să ne protejăm de dependență:

Să fim conștienți de cât timp petrecem în fața ecranelor. Sunt diverse moduri prin care putem face acest lucru: să ne instalăm aplicații care să ne arate cât timp am petrecut pe diverse site-uri[1], timp de o săptămână să pornim un cronometru de fiecare dată când deschidem internetul sau să rugăm persoana cu care locuim să ne monitorizeze ocazional. S-ar putea să constatăm că percepția noastră subiectivă legată de trecerea timpului când suntem în fața ecranelor să nu fie susținută de măsurătorile obiective.

Să căutăm în mod conștient să balansăm timpul petrecut în mediul virtual cu cel offline. Dacă observăm că petrecem prea mult timp online, putem să ne gândim care sunt activitățile “non-virtuale” care ne fac plăcere (citirea unei cărți în parc, o drumeție prin pădure, o tură cu bicicleta, relaxare cu hamacul, vizionarea unei piese de teatru etc.) și inserarea lor în programul nostru cotidian.

Să ne bucurăm de micile detalii ale vieții căutând să fim prezenți cu trupul, mintea și emoțiile noastre în ceea ce facem. Trăim mai conectați cu noi înșine și cu cei din jurul nostru când alegem să savurăm cu toate simțurile cafeaua de dimineață sau o mâncare bună, când acordăm atenția noastră neîmpărțită conversației cu un prieten sau când alegem să trecem de la a funcționa „multitasking” (cum ar fi să gătim în timp ce vizionăm știrile și povestim cu copilul) la a face doar câte un lucru pe rând.

Ce pot face părinții pentru copiii digitali?


Când vine vorba de lumea digitală, adulții sunt imigranți, pe când copiii sunt nativi. Și totuși, adulții au responsabilitatea de a-i educa, ghida și proteja pe copiii care navighează în lumea digitală.

În cadrul familiei, părinții sunt linia întâi de apărare când vine vorba de copiii lor și sunt numeroase lucruri pe care le pot face pentru a-i proteja de efectele nedorite ale tehnologiei digitale. Iată câteva:

 

Consolidați și mențineți un ATAȘAMENT puternic între dumneavoastră și copil, ca fundament de relaționare cu el. Având o legătură strânsă cu copilul dumneavoastră, o comunicare deschisă, îl puteți disciplina cu dragoste și el va accepta mai ușor limitele impuse. Câteva sfaturi practice pentru a întări legătura emoțională cu copilul tău:

  • Conectare profundă (timp calitativ în care să vă alocați atenția doar pentru copil + rutine de familie)
  • Fii disponibil pentru a asculta emoțiile copilului ( Asigură-te că îi este clar copilului că poate veni să-ți spună atât despre emoțiile și experiențele negative cât și despre cele pozitive. Arată-i copilului că îl asculți activ, privește-l în ochi și evită să faci altceva în acele momente de conectare)

Stabiliți și aplicați cu consecvență LIMITELE folosirii tehnologiei digitale. Limitele au rolul de a-i proteja și a-i ajuta pe copii și adolescenți să se dezvolte sănătos. Atunci când părinții decid să limiteze folosirea tehnologiei digitale de către copiii lor, ei pot ține cont de următoarele criterii:

  • Cât timp are voie copilul să petreacă în fața unui device și când anume?

Academia Americană de Pediatrie face următoarele recomandări raportate la vârsta copilului:

VÂRSTA TIMP ACTIVITATE
Până la 1.5 ani 0 0 (excepție convorbiri video cu familia)
1.5 – 2 ani Ocazional, ≤ 20-30 de minute într-o zi Părinte + copil

Programe / aplicații de foarte bună calitate

2 – 5 ani ≤ 1 oră pe zi Părinte + copil

Programe/aplicații educaționale de foarte bună calitate

6 – 12 ani Părinții stabilesc limitele de timp, loc, conținut Programe alese de părinți

Monitorizare

Filtre

12 – 18 ani Părinții stabilesc limitele de timp, loc, conținut Programe negociate cu copilul

Monitorizare

Filtre

  • Care sunt locurile în care poate folosi tehnologia digitală și în care nu?Câteva exemple de locuri în care aparatele cu ecrane nu se vor folosi sunt: la masă, în dormitorul copilului, cu o oră înainte de culcare, în timp ce copilul își face temele, la școală. Stabiliți, de asemenea, locul în care copilul își va lăsa telefonul la încărcat peste noapte și locul în care părinții și copiii își lasă telefoanele în timp ce mănâncă.
  • Ce fel de conținut poate accesa – ce fel de filme, jocuri, site-uri?Protejați-vă copilul prin: instalarea de filtre pe calculator și monitorizarea activității lor în online.

În familiile unde există un echilibru între atașament și limite consistente, copiii au relații mai bune cu părinții lor, cu cei din jur și au rezultate școlare mai bune.

MONITORIZAȚI dispozitivele digitale ale copiilor. Discutați care sunt jocurile, filmele, site-urile pe care copiii sau adolescenții le pot accesa, explicați motivele și verificați ce se află pe calculatoarele și telefoanele lor pentru a vă asigura de siguranța lor fizică și psihologică.

Instalați FILTRE pe dispozitivele digitale astfel încât copilul să nu acceseze (din greșeală sau intenționat) lucruri care îi pot afecta integritatea dezvoltării emoționale, psihologice sau relaționale.

MENTORAȚI: A fi noi înșine modele pentru copii ”practicând ceea ce predicăm”. Puterea exemplului personal este incontestabilă inclusiv în domeniul folosirii tehnologiei. Astfel, fără cuvinte, noi transmitem cel mai clar normele și atitudinea pe care copiii trebuie să le aibă față de folosirea responsabilă a tehnologiei digitale.

Inițiați discuții frecvente pe tema tehnologiei digitale. Discuțiile pot fi legate de:

  • folosirea tehnologiei digitale în mod util și responsabil (pentru teme, pentru a învăța o limbă străină, pentru a se informa despre diferite culturi sau despre cum să fie buni cetățeni digitali etc.)
  • dificultățile pe care ei le au în legătură cu utilizarea device-urilor (dacă se pot concentra la școală când au telefonul la ei, cum se simt când nu au telefonul la ei sau când nu au internet disponibil)
  • ce observă la cei din jur legat de utilizarea device-urilor (ce părere au despre un coleg care se joacă pe telefon în timp ce profesorul explică lecția sau cum se simt când ei povestesc cu cel mai bun prieten iar acesta se uită pe telefon)

Cum se introduce o regulă nouă


Atunci când stabiliți o regulă nouă, implicați și copilul în setarea limitelor și a consecințelor. Astfel, cresc șansele ca el să accepte regula și să o respecte. În același timp, e important să discutați cu copilul despre următoarele aspecte:

  • Părerea copilului. Ce crede el despre acel subiect – de exemplu, despre timpul petrecut jucându-se pe calculator. Dacă a observat anumite probleme și cum crede că îi pot fi afectate creierul sau rezultatele școlare. Dacă are colegi care au probleme din acest motiv și ce ar face el ca părinte.
  • Limita propriu-zisă. Care sunt limitele care vor fi introduse – de exemplu, „Ai voie să te joci 2 ore/zi în timpul săptămânii și 3 ore/zi în weekend.” Cum implică copilul în stabilirea limitei/cum negociază?
  • Motivele. Care sunt motivele pentru care stabiliți acea limită – „Dacă petreci mai mult timp jucându-te pe calculator, nu vei avea suficient de mult timp să îți faci temele, creierul tău va fi prea activat și poți avea probleme de concentrare, probleme cu somnul și rezultate slabe la școală.”
  • Sancțiunile. Ce se va întâmpla dacă nu respectă limita – „Dacă într-o zi treci peste cele 2, respectiv 3 ore permise, următoarele 2 zile ți se va reduce timpul la o jumătate de oră.”
  • Implementarea. Se anunță de când „intră în vigoare” implementarea noii reguli. Copilul poate să își exprime acordul sau dezacordul cu privire la această limită dar decizia finală îi aparține părintelui.

Mai ales la început, când apare o schimbare în rutina familiei, este normal să vă așteptați la rezistență, supărare, negociere sau șantaj emoțional din partea copilului. Cheia este să aveți răbdare și să aplicați regulile cu fermitate și dragoste

În cadrul școlii se pot implementa anumite măsuri de siguranță pentru a proteja elevii de efectele nedorite ale tehnologiei. Iată câteva idei:

PROTOCOALE în care să fie formulate regulile care trebuie respectate de elevi privind folosirea device-urilor în timpul orelor și al pauzelor școlare, precum și sancțiunile care vor fi aplicate în caz de nerespectare a regulilor. Aceste protocoale trebuie aduse la cunoștința profesorilor, elevilor și părinților elevilor.

FILTRE pe calculatoarele pe care le folosesc elevii astfel încât aceștia să fie protejați față de un conținut agresiv sau sexual în cadrul școlii.

SOLUȚII PRACTICE pentru limitarea accesului la tehnologia digitală (de exemplu: dulăpioare în care elevii să-și lase telefoanele în timpul orelor).

DEZBATERI în cadrul orelor de dirigenție despre cum pot tinerii să fie „buni cetățeni digitali”.

Sistem de învățământ REFORMAT în direcția dezvoltării de abilități, competențe și a gândirii critice și nu axat pe memorarea și reproducerea de informații.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!