Dependența de tehnologia digitală

Internetul este un instrument care ne oferă accesul către o lume plină de posibilități; sunt necesare doar câteva secunde să aflăm cele mai noi știri din America, să vorbim cu un prieten din alt colț al țării, să ne antrenăm într-un joc sau să facem o postare pe Instagram și Youtube. Și tocmai pentru că această lume ne deschide ușile spre o varietate uriașă de opțiuni, internetul ajunge să cucerească tot mai mult din timpul și preocupările noastre. Dar există cel puțin o problemă care ne amenință pe toți: dependența de device-urile noastre.

Cum apare dependența de tehnologia digitală?

Când o persoană își accesează device-urile (conectate sau nu la internet), creierul poate percepe o serie de „recompense” cauzate de primirea unui like pe Facebook, a unui mesaj de la un prieten sau prin atingerea unui nivel superior la un joc. Aceste „recompense” oferă persoanei o stare de bine. Creierul asociază starea de bine cu folosirea device-ului și astfel, persoana va căuta repetarea plăcerii. Dificultatea de a ține sub control utilizarea instrumentelor aducătoare de plăcere duce la folosirea lor în mod compulsiv și, în cele din urmă, la instalarea dependenței.

De ce copiii și tinerii sunt mai vulnerabili la a fi dependenți?


Copiii și tinerii sunt mai vulnerabili decât adulții la a deveni dependenți, în principal din două motive:

    • În primul rând, zona din creierul lor responsabilă de un bun auto-control, de gândirea pe termen lung și de discernământul fin nu este suficient maturizată. De aceea, un copil sau un adolescent ar putea să petreacă ore în șir jucându-se jocul preferat (deși și-a propus să se limiteze la o oră-două), fără să se gândească la testul de a doua zi sau că rezultatele școlare proaste i-ar putea influența negativ viitorul.
    • În al doilea rând, zona din creierul lor responsabilă cu perceperea plăceriirăspunde mult mai repede și mai puternic la stimuli decât la un adult. Cu alte cuvinte, chimia creierului adolescenților poate fi de-a dreptul surescitată de ceea ce se află pe telefon.

De aceea, fiind conștienți de aceste sensibilități și vulnerabilități ale copiilor, noi, adulții, înțelegem responsabilitatea pe care o avem față de ei, îngrijindu-i și protejându-i de posibilele dependențe.

Cum știm dacă noi sau cineva drag este dependent de internet?


Pentru a putea vedea dacă noi înșine sau o persoană apropiată nouă este dependentă de utilizarea internetului, putem verifica următoarele criterii. Îndeplinirea a cel puțin 3 criterii, ar putea semnala o dependență.

    • Senzație de bine, aproape euforică, atunci când persoana folosește device-urile și/sau este online;
    • Gânduri obsesive legate de folosirea device-urilor și/sau de conținutul accesat. De exemplu, persoana se gândește adesea să-și verifice telefonul, se întreabă dacă cineva i-a scris sau cum să termine un anumit joc, când va avea timp să navigheze pe internet;
    • Incapacitatea de a se autocontrola – deși persoana știe că ar trebui să-și limiteze timpul sau să respecte reguli prestabilite, îi este foarte dificil să o facă. De exemplu, o persoană care știe că nu este politicos să se uite pe telefon în timp ce are o discuție cu un prieten și totuși o face, sau un copil care știe că a doua zi are un test la școlaă și totuși se joacă pe calculator până târziu;
    • Consecințe negative vizibileprecum: îndepărtarea de prieteni, neatingerea unor obiective personale, apariția de tensiuni în relația cu familia, a unor probleme de sănătate (dureri de cap, insomnii, etc.), declin școlar, risipirea potențialului etc.;
    • Sevraj manifestat priniritabilitate, neliniște, intoleranță la frustrare, anxietate, depresie în absența utilizării device-urilor sau când timpul de folosire le este limitat;
    • Toleranță – adică fie nevoia de tot mai mult timp petrecut online/pe device pentru a se simți bine fie de stimuli tot mai intenși (jocuri mai violente, filme tot mai horror etc.)
    • Modalitate de a face față problemelor vieții– persoana folosește device-urile ca metodă de a se detensiona, de a se detașa de probleme sau de a face față anxietății și stresului.

Ce putem face pentru a preveni dependența de internet la noi înșine?


Atât copiii cât și noi, adulții, putem cădea ușor pradă mirajelor din lumea virtuală. De multe ori ni se poate întâmpla să ne propunem să petrecem „doar 5 minute” verificând Facebook-ul sau căutând o rețetă nouă, pentru ca mai apoi să constatăm cu surprindere că au trecut deja 20 de minute.

Iată 3 idei care ne pot ajuta să ne protejăm de dependență:

1. Să fim conștienți de cât timp petrecem în fața ecranelor

Sunt diverse moduri prin care putem face acest lucru: să ne instalăm aplicații care să ne arate cât timp am petrecut pe diverse site-uri, timp de o săptămână să pornim un cronometru de fiecare dată când deschidem internetul sau să rugăm persoana cu care locuim să ne monitorizeze ocazional. S-ar putea să constatăm că percepția noastră subiectivă legată de trecerea timpului când suntem în fața ecranelor să nu fie susținută de măsurătorile obiective.

2. Să căutăm în mod conștient să balansăm timpul petrecut în mediul virtual cu cel offline.

Dacă observăm că petrecem prea mult timp online, putem să ne gândim care sunt activitățile “non-virtuale” care ne fac plăcere (citirea unei cărți în parc, o drumeție prin pădure, o tură cu bicicleta, relaxare cu hamacul, vizionarea unei piese de teatru etc.) și inserarea lor în programul nostru cotidian.

3. Să ne bucurăm de micile detalii ale vieții căutând să fim prezenți cu trupul, mintea și emoțiile noastre în ceea ce facem.

Trăim mai conectați cu noi înșine și cu cei din jurul nostru când alegem să savurăm cu toate simțurile cafeaua de dimineață sau o mâncare bună, când acordăm atenția noastră neîmpărțită conversației cu un prieten sau când alegem să trecem de la a funcționa „multitasking” (cum ar fi să gătim în timp ce vizionăm știrile și povestim cu copilul) la a face doar câte un lucru pe rând.

Cum putem să ne protejăm copiii de dependență?


După cum am menționat anterior, copiii și adolescenții sunt mai vulnerabili la a deveni dependenți digital deoarece nu sunt suficient echipați pentru a-și pune singuri limite. De aceea, adulții au responsabilitatea de a-i proteja prin:

    • A le pune limite legate de timp, loc și conținuturile accesate
    • A avea discuții frecvente pe tema tehnologiei digitale. Discuțiile pot fi legate de:
      • a) folosirea tehnologiei digitale în mod util și responsabil (pentru teme, pentru a învăța o limbă străină, pentru a se informa despre diferite culturi sau despre cum să fie buni cetățeni digitali etc.)
      • b) dificultățile pe care ei le au în legătură cu utilizarea device-urilor (dacă se pot concentra la școală când au telefonul la ei, cum se simt când nu au telefonul la ei sau când nu au internet disponibil)
      • c) ce observă la cei din jur legat de utilizarea device-urilor (ce părere au despre un coleg care se joacă pe telefon în timp ce profesorul explică lecția sau cum se simt când ei povestesc cu cel mai bun prieten iar acesta se uită pe telefon)
    • A fi noi înșine modele pentru copii ”practicând ceea ce predicăm”. Puterea exemplului personal este incontestabilă inclusiv în domeniul folosirii tehnologiei. Astfel, fără cuvinte, noi transmitem cel mai clar normele și atitudinea pe care copiii trebuie să le aibă față de folosirea responsabilă a tehnologiei digitale.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!